Denna artikel är en annons

”Många ser Kungsmässan som sitt vardagsrum”

Kungsmässan är köpcentret som alltid gått sin egen väg. Nu byggs det ut med 8 900 kvm och går från 90 till 120 verksamheter, restauranger och butiker. Centrumchef Daniel Peterson vet allt om storsatsningen.

Hur ser tidplanen ut?
– Bygget har gått enligt plan och de första butikerna öppnade lagom till julhandeln. Sedan kommer resten successivt att öppna fram till sommaren 2020 då även den yttre torgmiljön färdigställs. Det kommer bli ett år fyllt av spännande händelser! 

Kungsmässan är utsedd till Sveriges bästa citygalleria. För fjärde året i rad …
– Ja, mitt under en ombyggnad och än en gång slår vi branschkollegor som NK i Stockholm. Fantastiskt roligt! 

Hur bär ni er åt?
– I Kungsbacka finns en speciell känsla för och relation till Kungsmässan. Och det är bara mjuka värden som lyfts fram när våra kunder uttalar sig. Vanligtvis i undersökningar av köpcenter nämns argument som ”billiga varor” eller ”bra parkering”. Men här talar man om trivsamt, ljust, fräscht, vänligt och familjärt. Många ser helt enkelt Kungsmässan som sitt vardagsrum. Den upplevelsen vill vi bevara. 

Kan du ge exempel på nya hyresgäster?
– Rituals, Teknikmagasinet, Sayso Hair & Style, Trick or treat, Intersport och Naturkompaniet hör till nytillskotten. Food&Beverage tar också en allt större andel. Nyheter är Chill Factory och snart även Masala Kitchen och ett nytt Libanesiskt koncept. Vi dubblar antalet restauranger och fik. Det är en trend som har efterfrågats och kunderna vill även ha kvällstidsalternativ – vilket passar bra när bion öppnar. 

Ja, Biostaden Facklan försvinner från Norra Torggatan eftersom fastigheten måste rivas. När öppnar den hos er?
– Våren 2020. Men det blir inget glapp på biofronten i Kungsbacka eftersom det inte handlar om en regelrätt flytt utan om en helt ny biograf i Kungsmässan. 

Näthandeln växer dag för dag. Hur vågar ni satsa så hårt på fysisk handel?
– Vi har en enorm tilltro till Kungsbacka och vi vet vad som ska hända i stan eftersom vi är en stor del av den utvecklingen! Genom nya kontor och bostäder ökar vi underlaget för handeln. På sikt kommer den traditionella handeln att kompletteras av ett mer upplevelse­baserat utbud; sociala ytor där man kan arbeta och umgås, tjänsteföretag som tex tandläkare samt roliga café- och restaurangkoncept. Men vi är petiga med vad som ska få komma in, processen tar därför lite tid. Och detta är bara början på vår resa mot framtidens köpcentrum.

Kungsmässan vinnare i landsomfattande undersökning: Kungsmässan bästa Citygalleria och tredje bästa köpcentrum i Sverige.